Strona główna Strefa pacjenta Artykuły Rejestracja wizyt E-booki Science zone

 

 

 

12 Błędnych Paradygmatów Współczesnej Medycyny

 

Odżywianie:

Odżywianie - produkty jadalne vs. niejadalne

Rola glutaminy
Odżywianie i stymulacja mózgu
Len - Polskie Złoto
Dieta dr Budwig
Dieta Optymalna dr Kwaśniewskiego
Dieta Gersona

 

 

Choroby:

O przyczynach nerwicy
Klątwa faraonów czy grzybica?
Borelioza

 

 

Biochemia:

Wykład Ogólnowprowadzający
Przemiany węglowodanów
Przemiany tłuszczów
Aminokwasy
Regulacja szlaków
Frakcje lipidowe krwi !
Regulacja przemian cukrów i tłuszczów
Oddech a zakwaszenie
Oddychanie a zakwaszenie 2
Pij, bracie, pij
Jak smakują elektrony, czyli równowaga oksydoredukcyjna
O przyczynach starzenia się
Nowotwór (Rak)

 

 

Różne artykuły:

Mój pierwszy maraton rowerowy

 

 

Jak się odżywiać?

 

Wszystkie choroby biorą się ze złego odżywiania - Herodot.


 

Aby się prawidłowo odżywiać, należy:

 

1. Zastosować odpowiednią proporcję mieszanki paliwowej B:T:W (białka, tłuszcze, węglowodany)

    dostosowaną do indywidualnego typu metabolicznego i hormonalnego.

    Proporcja ta najczęściej mieści się w granicach

     B  :  T  :  W   =   1  :   1 - 3  :   0.8 - 1.2

 

2. Dostarczać organizmowi w odpowiedniej ilości wszystkich niezbędnych 

    witamin, makroelementów i mikroelementów.

 

3. Dostarczać organizmowi wodę w odpowiedniej ilości i jakości.

 


 

ad 1. - B:T:W

 

Do prawidłowego funkcjonowania organizm potrzebuje:

- trochę białka „na bieżące remonty” w organizmie, ale za to najwyższej wartości biologicznej - czyli zwierzęcego (jajka, sery, ryby, mięso)

- trochę węglowodanów jako paliwo dla krwinek i mózgu oraz do budowy niektórych tkanek, szczególnie tkanki nerwowej i łącznej (najlepiej w postaci warzyw i owoców)

- tłuszczu jako paliwa - w zależności od typu metabolicznego  - typy szybko spalające - dużo, wolno spalające - mało.

Typ przemiany można najdokładniej określić wykonując badanie włosa na zawartość mikroelementów.

Wśród tłuszczów ważne jest dostarczenie odpowiedniej ilości kwasów tłuszczowych omega-3

 

                                                                    W przełożeniu na praktykę:                    

Węglowodany:

1. Należy całkowicie wyrzucić z pożywienia białą mąkę i cukier jako główne źródła skoncentrowanych oczyszczonych węglowodanów, czyli żadnego chleba, klusek, makaronów, pizzy, wypieków, ciasteczek (teoretycznie troszeczkę można by zjeść w ramach należnych węglowodanów – ale po co?:) ). Chleb - jeśli w ogóle to tylko trochę - z pełnego przemiału i na naturalnym zakwasie.

2. Warzywa i owoce, ziemniaki, kasza gryczana, czekolada, ciemne pieczywo.

 - zjadamy tak, co nieco, z umiarem. szczególną wartość mają warzywa (potas, magnez) oraz czekolada (magnez, wapń)

 

Białka:

3. Najlepsze są żółtka jaj.

Należy zjadać od 2 sztuk (osoby niskie, starsze, z wolnym typem spalania) do 6 sztuk (osoby wysokie, młode, szybko spalające). Ale jak ktoś chce, to może zjadać więcej żółtek, ograniczając nieco mięsa.

Białka jaj można zjadać tylko przez pierwsze 2 miesiące, później maksimum jedno białko dziennie. Nie jemy białka jaja nie ściętego.

4. Mięsa wieprzowe, sery, ryby

(wątróbka, nereczki, salcesony, wątrobianki, pasztety, metki, nóżki wieprzowe, golonki, kiełbasy) im tłustsze, tym lepsze – przez pierwsze 2 miesiące je się tego sporo, później wcale nie za dużo a nawet niedużo.

Nie należy zapomnieć, aby minimum raz w tygodniu zjeść jakąś rybkę, najlepiej morską roślinożerną - źródło kwasów omega 3.

Należy też zjadać ser (1-2x w tygodniu) ze względu na dużą zawartość wapnia (szczególnie osoby o szybkim spalaniu). Przy nietolerancji produktów krowich wybieramy owcze lub kozie.

Nie jemy kurczaków i innego mięsa z marketów - strasznie zagrzybione, szynek pompowanych chemią, a także serów pleśniowych.

Podroby mają wartość odżywczą większą niż mięśnie.

 

Tłuszcz:

5. Zjadamy tłuszcz zwierzęcy: masło, śmietanę 30%, smalec, słoninę, podgardle. Z roślinnych tłuszczów może być majonez, oliwa z oliwek i olej lniany (nie do smażenia, tzn. na zimno) , ewent. olej rzepakowy 

(Oliwa z oliwek - z pierwszego tłoczenia,    olej lniany - jedyny olej szczególnie bogaty w kwasy Omega 3).

6. Tłuszcz traktujemy tak, jak benzynę w samochodzie - jako najlepsze możliwe wysokooktanowe paliwo. Wlewa się tyle, ile się spala. 

 


 

Produkty zalecane dla człowieka przy Żywieniu Niskowęglowodanowym

 

1. Jaja. Szczególnie żółtka, minimum 3 żółtka dziennie.

2. Tłuszcze zwierzęce. Słonina, smalec, masło, śmietana 30-36%, podgardle, łój wołowy.

3. Wędliny, podroby. Salceson, wątróbka, nerki, metka, pasztetowa, wątrobianka, móżdżek, kaszanka (zawiera 10% Węglowodanów). Unikamy wędlin napompowanych wodą i klejem.

4. Mięso. Najlepiej tłuste mięsa wieprzowe. Szczególnie boczek, żeberka, karkówka, golonka.

5. Sery. Wszystkie rodzaje serów, z pośród białych - najlepiej śmietankowe.

6. Ryby. Każde. Najlepiej morskie, roślinożerne.

7. Drób. Najlepiej z chowu przydomowego: tłuste kaczki, gęsi, kury. Kurczak fermowy jest chudy, zawiera antybiotyki i sterydy przyspieszające jego wzrost. Poza tym jest strasznie zagrzybiony. Pozostawiony przy życiu sam zdycha po kilku tygodniach.

8. Tłuszcze roślinne.  Majonez, oliwa z oliwek, olej lniany. Bardziej zalecane dla osób z typem wolnym. Olej lniany stosujemy ze względu na dużą zawartość kwasów omega-3. 

9. Kasza gryczana - produkt zalecany ze względu na obfitość makro- i mikroelementów

8. Ziemniaki (frytki na smalcu) - bardzo dobre źródło węglowodanów - naturalne, tanie i korzystne metabolicznie. 100g surowego ziemniaka = ok. 15g Węglowodanów. Bogate w potas. 

9. Warzywa - wszystkie. Unikamy jedynie fasoli, bobu grochu, które zawierają dużo białka niskiej wartości i mogą dawać gazy i wzdęcia. Polecane: pomidory, brokuły, buraczki z chrzanem, cebula, czosnek, kalafior, kapusta. Twarde warzywa (marchew, pietruszka, seler, por) gotujemy lub dusimy.

10. Owoce - wszystkie, ostrożnie winogronami, jabłkami- zawierają dużo węglowodanów. Polecane: grejpfruty, maliny, truskawki, pomarańcza, porzeczki, pomarańcza, cytryny. W przypadku poważnego zagrzybienia organizmu wskazane jest często odstawienie owoców na 2-3 miesiące.

11. Czekolada - najlepiej gorzka albo z orzechami. Zalecana ze względu na wysoką zawartość magnezu i innych mikroelementów oraz stosunkowo wolne wchłanianie cukru. ewentualnie może być mleczna. Zdecydowanie nie nadziewana.

12. Pestki dyni i słonecznika. Zawierają duże ilości mikroelementów. Uważać, aby nie były zagrzybione (Zanurzyć na godzinkę w witaminie C 1g musującej).

13. Ciemne pieczywo (z pełnego przemiału), kiełki pszenicy. Jako uzupełnienie diety - zawierają dużą ilość mikroelementów, cukier wolno się wchłania.

14. Alkohole. W niedużych ilościach. Wina (najlepiej czerwone) wytrawne, półwytrawne, koniaki, wódki. Piwo ostrożnie (0.5 litra = 15-20 g Węglowodanów). W małych ilościach działają zdrowotnie, w dużych - zakwaszają.

15. Przyprawy - stosujemy wg smaku - są bogate w mikroelementy, często mają działanie rozgrzewające wg zasad medycyny chińskiej.

 

 

Produkty niejadalne dla człowieka przy Żywieniu Niskowęglowodanowym

 

1. Biała Mąka i produkty ją zawierające: chleb, kluski, makarony, ciastka, ciasta, drożdżówki itp.

2. Cukier spożywczy.

3. Inne zboża: kasze (wyj. gryczana), ryże, płatki owsiane, kukurydziane. Otręby mogą być stosowane przy problemach z zaparciami.

4. Słodycze: Cukierki, czekoladki, batony, wafelki, chipsy i inne.

5. Słodzone napoje: szczególnie pepsi-cola, coca-cola i szereg innych podobnych.

6. Dżemy, kompoty, powidła wysokosłodzone (spójrz z jakiej ilości owoców zrobione jest 100g produktu).

 

                                                                

Produkty dopuszczalne warunkowo w niedużych ilościach

 

1. Konserwy mięsne - nie spożywamy konserw z dodatkiem białka sojowego.

2. Lody - zwracamy uwagę na skład. Szukamy takich z większą zawartością tłuszczu, robionych na śmietanie, z małą ilością różnych dziwnych dodatków. Najlepiej robić samemu wg przepisu.

3. Powidła, dżemy - dopuszczalne są produkty niskosłodzone w umiarkowanych ilościach, szczególnie dla osób potrzebujących więcej węglowodanów. Najlepiej domowej produkcji. Ze sklepu polecić można są powidła śliwkowe.

4. Miód - nieduże ilości (1-2 łyżeczki dziennie) można dopuścić w ramach należnych węglowodanów.

5. Soki owocowe. Własne - nie słodzone lub niskosłodzone. Kupne - tylko naturalne soki bez konserwantów i bez dodatków cukru (zawierają 10% cukru własnego, trochę konserwantów też) najlepiej grejfrutowy lub pomarańczowy.

6. Warzywa strączkowe: Groch, fasola, bób.  

7. Budyń, kisiel.

 

 

Przykłady posiłków

 

1. Jajecznica na boczku lub słoninie. Do tego pomidor lub grejpfrut lub ogórek lub buraczki z chrzanem lub cienka kromka ciemnego pieczywa z masłem i czymkolwiek dopuszczalnym.

2. Omlet maturalny (bez mąki) na maśle z łyżeczką dżemu niskosłodzonego.  

 

3. Zupa na kościach wieprzowych lub ogonie lub stópkach z warzywami (pietruszka, seler, por, marchew, trochę ziemniaka). Wzmacniamy skwarkami lub masłem lub śmietaną, nigdy mąką.

4. Zupa mleczna „wzmocniona” masłem, żółtkami.

5. Bulion z żółtkiem, barszcz czerwony z pasztecikiem. Wzmocnione śmietaną 30%, masłem lub smalcem

 

6. Boczek smażony, ziemniaki puree polane roztopionym smalcem lub masłem. Kalafior.

7. Żeberka wieprzowe smażone, bigos, kasza gryczana.

8. Kotlet wieprzowy z tłustego mięsa, panierowany, frytki, jarzyny.

9. Wątróbka wieprzowa smażona, kasza gryczana, smażona  cebulka, buraczki z chrzanem.

10. Twaróg śmietankowy ze śmietaną 30%, cebulką, pomidorem, ogórkiem, łyżeczką chrzanu, + ziemniak.

 

11. Koktajl truskawkowy lub malinowy: śmietana 30% i owoc w równych ilościach - zmiksować.

 

Inne według upodobań kulinarnych......

 

 

 

Umawianie wizyt:     

tel. 61 843 60 00 - w godzinach pracy gabinetu (zmiennych)

lub bezpośrednio na telefon komórkowy:  606 412 500